...

Poradnik Kajetana: do profesjonalizmu krok po kroku

Masz już za sobą pierwszy start i wiesz, że na pewno nie będzie ostatnim? Motorsportowego bakcyla złapać bardzo łatwo, a od emocji, które daje walka z czasem, trudno jest się uwolnić. Dlatego jeśli myślisz na poważnie, by sporty motorowe stały się twoją stałą pasją, oto kilka rad, które dla ciebie przygotowałem!

Dołącz do automobilklubu

Pierwszym krokiem w drodze do kariery kierowcy rajdowego jest dołączenie do lokalnego automobilklubu. Takich stowarzyszeń w Polsce są setki, więc bez problemu znajdziesz jeden z nich w swojej okolicy. Jako członek automobilklubu możesz brać udział w imprezach przez niego organizowanych, jak rajdy, treningi czy szkolenia, ale przede wszystkim poznasz ludzi, którzy dzielą z tobą pasję. Słuchanie doświadczonych klubowiczów jest niezwykle cenne i pozwoli ci uniknąć wielu błędów i problemów. Przynależność do takiej grupy da ci też poczucie, że teraz jesteś jednym z nas! 

Licencja RN – twoje rajdowe prawo jazdy

Automobilkluby prowadzą szkolenia pozwalające na uzyskanie licencji RN. To pierwszy stopień rajdowej licencji, który umożliwi ci starty w imprezach wyższej rangi. Aby ją uzyskać, podobnie jak na kursie prawa jazdy, czeka cię egzamin teoretyczny i praktyczny. Alternatywą jest ukończenie odpowiedniej liczby imprez, takich jak np. KJS, w której możesz wystąpić jeszcze bez licencji. Obie te metody mają swoje plusy i minusy. Podczas szkolenia możesz na chłodno i bez stresu przyjrzeć się każdemu aspektowi rajdowego rzemiosła. Starty w KJS to już nauka na żywym organizmie, jednak takie też są rajdy – jest w nich dużo improwizacji, a umiejętność szybkiego odnajdowania się w nowych sytuacjach jest nie do przecenienia. Po uzyskaniu licencji RN kolejnym krokiem będzie licencja R, która uprawnia do startów m.in. w mistrzostwach Polski. Aby ją zdobyć, trzeba po prostu jeździć, jeździć i jeszcze raz jeździć!

Wybór sprzętu – co na początek?

Sprzęt potrzebny do startów to nie tylko samochód, opony i paliwo – to też niezbędne akcesoria, stworzone dla twojego bezpieczeństwa i komfortu. Na początku swojej drogi nie będziesz potrzebować wszystkich z nich oraz nie wszystko musi być z najwyższej półki, ale pamiętaj, że im wyższa jakość produktu, tym większe bezpieczeństwo ci zapewni. Absolutną podstawą – nie ważne, czy startujesz w KJS czy WRC – jest kask. Zadbaj o to, by był nieuszkodzony i wygodny – spędzisz w nim wiele godzin podczas naprawdę dużego wysiłku! Aby pewnie trzymać kierownicę i uniknąć poślizgu dłoni, kup rękawice. Ich wybór jest bardzo szeroki, a komfort i pewność, jaką dają, są nie do zastąpienia. Kolejna podstawa to buty. Ważne by miały cienką podeszwę, dzięki czemu lepiej będziesz czuć gaz, sprzęgło i hamulce.

Tyle na dobry początek! Wraz z rozwojem twojej przygody staniesz przed kolejnymi ważnymi wyzwaniami. Przed tobą między innymi wybór auta, poszukiwanie sponsorów oraz budowa zespołu, którego kluczową częścią będzie pilot, czyli „umysłowy” 😉 Wszystkie te aspekty przybliżę ci w kolejnym poradniku!

 

Kajto!