PORADY RAJDOWE Kajetana Kajetanowicza
Poradnik Kajetana: jak zbudować swój zespół rajdowy
Tworzenie profesjonalnego zespołu rajdowego to skomplikowany proces, który wymaga zrozumienia wielu aspektów, zarządzania zasobami oraz doświadczenia. Oto kilka kluczowych kroków, które pomogą ci zbudować skuteczny zespół rajdowy!
Fundusze
Jedno jest pewne – w motorsporcie bez odpowiedniego zastrzyku gotówki daleko się nie zajedzie. Dlatego jeśli zależy ci na ciągłym rozwoju w sporcie, musisz zacząć szukać sponsorów. To wymagający proces, ale z odpowiednim podejściem, skrupulatnością i koncentracją na budowaniu wartościowej relacji, można znaleźć partnerów gotowych wesprzeć zespół rajdowy w realizacji wielkich celów.
W biznesie i sporcie liczy się konkret! Bazuj na twardych danych i wyliczeniach. Sponsorzy często szukają długoterminowych relacji. Przedstaw swoją wizję rozwoju zespołu, plany na przyszłość i strategię, co może zachęcić ich do wieloletniej współpracy.
Pamiętaj, że sponsoring jest korzyścią dla obu stron. To inwestycja, z której twój partner musi czerpać korzyści. Dlatego w swojej ofercie przedstaw pomysły na aktywacje, czyli np. reklamę na samochodzie, obecność w mediach społecznościowych, czy udział w eventach branżowych. Nie ograniczaj się jednak do minimum – bądź kreatywny i pokaż, że warto w ciebie zainwestować.
Inwestuj mądrze
Zapewnione fundusze otworzą przed tobą wiele rajdowych możliwości. Pierwszym wyborem, przed jakim staniesz, będzie wybór samochodu oraz jego obsługa. Są dwie możliwości do wyboru: pierwsza, to kupno auta na własność, a druga to wypożyczanie go. Każda z tym możliwości ma swoje wady i zalety. Kupno auta na własność to jego nieograniczona dostępność dla ciebie oraz wolność w modyfikowaniu go pod swoje upodobania, jednak serwisowanie go, to dodatkowa inwestycja w czas oraz mechaników. Z kolei wynajmując samochód nie możesz go mieć kiedy tylko chcesz, natomiast będzie nad nim czuwał zespół profesjonalistów, których celem będzie zapewnienie ci sprawnej i szybkiej maszyny. Taki model wybrałem właśnie ja!
Ludzie są najważniejsi!
Nawet jeśli obsługą twojego auta będzie się zajmować zewnętrzna firma, będziesz potrzebować wokół siebie swojego własnego zespołu. Podstawą rajdowej załogi jest oczywiście pilot, nazywany także umysłowym. Umiejętności pilota są w rajdówce na wagę złota, ale aby stworzyć dobrą rajdową załogę, potrzebna jest też chemia. Podczas rajdowego tygodnia przebywam ze swoim pilotem prawie non stop. Jesteśmy razem w momentach największego stresu i rozczarowania, ale też radości i ekscytacji. Aby to przetrwać, trzeba wierzyć wzajemnie nie tylko w swoje umiejętności, ale przede wszystkim po prostu się lubić. Dobra atmosfera w aucie czyni cuda!
Kolejna ważna osoba to koordynator zespołu. Dzięki jego pracy nie muszę się martwić o hotele, dojazdy, wynajem auta, itp. Koordynator zdejmuje ze mnie wiele logistycznej pracy, dzięki czemu mogę skupić się na tym, co kocham najbardziej, czyli na kręceniu kierownicą. J
Wraz z rozwojem twojej kariery będziesz poszukiwać kolejnych rąk do pracy. Fotografowie, operatorzy kamer, specjaliści od PR, marketingu i sponsoringu – to ludzie, dzięki którym o moich startach wiem nie tylko ja, ale także media i kibice, a partnerzy otrzymują odpowiedni zwrot z inwestycji. W moim zespole otaczam się profesjonalistami, każdy jest ekspertem w swojej dziedzinie. Jednak wyjątkowość mojego zespołu polega na tym, że po prostu się lubimy i szanujemy swoją pracę. To napędza mnie do osiągania sukcesów i sprawia, że łatwiej jest się podnieść po porażce. Ale o tym w kolejnej części!
Kajto!